Mainoksen kuvaus: Astianpesukone on täynnä likaisia tiskejä, jotka odottavat malttamattomina pesun alkamista. Pieni kuppi on erityisen malttamaton ja kyselee, milloin hupi alkaa. Ihmiskäsi kurottautuu laittamaan ison tuopin pikkukupin päälle. Sen jälkeen tiskikone käynnistyy ja astioiden huvipuistokokemus alkaa.
Disney, pienellä yrittämisellä voisitte aivan varmasti haastaa Sun-pesuaineyhtiön oikeuteen plagioinnista. Vuonna 1991 julkaistua Kaunotar ja Hirviö -animaatioelokuvaa on aivan selvästi kopioitu törkeällä tavalla tämän 2-in-1-astianpesuaineen mainonnassa. Pieni kahvikuppi, joka malttamattomana kärttää äidiltään pesun alkamista, on aivan selvästi napattu suoraan Disneyn Kaunotar ja Hirviö -klassikosta, jossa Kippo-niminen kahvikuppi seikkailee hassunhauskana lapsi-sidekickinä. Myönnettäköön, että Sun Clean Boost-mainos ei sijoitu ranskalaiseen linnaan, siinä ei ole hirviöksi muuttunutta prinssiä eikä yhtä vetäviä musiikkinumeroita kuin Disneyn alkuperäisteoksessa. Ei huolta, tarpeeksi hyvä lakimies saisi varmasti yhdysvaltalaisessa tuomioistuimessa osoitettua, että tuopin koneeseen asettava käsi muistuttaa epäilyttävästi piirroshahmo Bellen kättä ja puhuvat astiathan ovat suorastaan raskauttavaa todistusaineistoa. Jos kaikki muu pettää, niin Disney voi aina räväyttää pöytään perusteettomia peofiliasyytöksiä: onhan nyt sentään aika pervoa, että möreällä miehenäänellä puhuva tuoppi menee pienen, poikamaisen kahvikupin päälle. Eiköhän sillä muutama miljoona irtoa Sun-yhtiöltä. Ne rahat Disney voisi käyttää hyödyksi uusien, aitojen piirrosanimaatioelokuvien tekemiseen ja ehkä pienellä siivulla korvausrahoja voisi muistaa myös bloginpitäjää, joka osoitti kauhean plagioinnin tapahtuneen. Vinkiksi vaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti