Mainoksen kuvaus: Mies ja nainen makailevat uima-altaan äärellä yksityisklubilla. Käärmetatuoitu mies tulee sinne luvatta tarjoamaan mehujuomaa naiselle. Miehen varoittavasta ilmeestä huolimatta nainen siemaisee juomaa, mutta ei saa janoaan tyydytettyä koska mehuntarjoaja ajetaan pois. Pariskunta jää himoitsemaan MER-juomaa ja poistuu klubilta saadakseen sitä lisää.
Voiko näin hyvin toteutettua mainosta oikeastaan pilkata (no tietty)? MER-mehujuoma lainaa symboliikkansa suoraan kristittyjen pyhästä kirjasta, jonka alussa ihmisen esiäiti ja esi-isä sössivät pahemman kerran hedelmänsyönnin kanssa. Mainoksen alussa mies ja nainen - kutsukaamme heitä vaikkapa "Aatamiksi" ja "Eevaksi" - lojuvat aurinkotuoleissaan Paradise Resort -nimisellä klubilla. Paikan nimi tuodaan esiin hyvin vähäeleisesti vasta mainoksen loppupuolella, "Aatamin" ja "Eevan" lähtiessä mehumyyjän perään. Kyseisen myyjän ojentaessa "Eevalle" mehua TV-ruudussa vilahtaa miehen käsivartensa käärmetatuointi pienen hetken ajan. Entä onko mehumyyjän poisajava tummahipiäinen kaveri itse "Big Daddy"? Eipä olisi ensimmäinen kerta kun musta mies esittää Jumalaa, Morgan Freeman on tosin karismaattisempi kaveri kuin tämän mainoksen kitisijä.
Kaikki pienet yksityiskohdat ja kekseliäs tarinansoveltaminen tekevät tästä mainoksesta oikeastaan melko hyvän pienoiselokuvan. Miksi ihmeessä se on siis Reklaamiraivossa? Jälleen kivan kikkailumainoksen tekijät eivät ole aivan ajatelleet viestiään loppuun saakka. Jos MER-mehujuoma on kuin Raamatun kielletty hedelmä, niin sen nauttimisesta seuraa muun muassa karkoitus paratiisista, kivulias synnytys naisille ja julmetun raskasta raatamista miehille. Ihan suoraan sanoen kannattaa siis tämä tavara jättää hyllyyn ja tyytyä vaikka Mehukattiin. Se on ehkä ihan matti, mutta ei ainakaan vie kadotukseen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti