keskiviikko 22. syyskuuta 2010

Reklaamiraivo: Sheba ja Whiskas

Mainoksien kuvaus: Geneeristä kuvastoa omistajan ja kissan onnellisesta yhteiselosta kissanruoan siivittämänä. Sheba-kissalla on aikuinen naisomistaja, Whiskas-kissalla nuori poika. Molemmat kissat käyvät innolla ruokansa kimppuun omistajien paijaillessa lemmikkejään.

Kissa tietenkin on yleensä se, joka kissanruokaa syö, mutta omistaja tekee ostopäätöksen. Näin ollen tuotteen hankkijalla on melko hämärä kuva tuotteen todellisesta laadusta, ellei hän itse ole uskalias ja korkkaa sunnuntainapäivällisellä viinipullon kaveriksi tölkillistä kissanmuonaa. Mainonta on siis ensiarvoisen tärkeää, jotta tuote ylipäänsä päätyy kauppakassiin ja siitä rakkaan lemmikin ruokakuppiin. Ottaen tämän huomioon on niin Sheban kuin Whiskasin mainonta hieman omituista.

Tuhannet lukijani varmasti päästivät sivistyneen hymähdysnaurahduksen loihtiessaan mielikuvan itsestään haarukoimassa ateriansa kissanruokapurkista. Tämän jälkeen he siirtyivät pohtimaan Alkon viinisuosituksia kissanruoalle, mutta tämä ei kenties enää ole tärkeää tämän blogikirjoituksen kannalta. Sen sijaan haluan kiinnittää lukijoideni huomion Sheba-kissanruoan melko mielenkiintoiseen mainoslauseeseen: yksi vie heidät yhteen. Ottaen huomioon, että mainos keskittyy korostamaan kissanruoan upeita ominaisuuksia ja ruokintahetken upeaa läheisyyden tunnetta, on pakko päätellä naisen ja kissan jakavan ateriansa, todennäköisesti jopa syövän samasta kulhosta. Mikä muukaan todella veisi sinut ja kissasi yhteen?

Whiskas nokittaa kuitenkin selkeästi Sheban yhteiset herkkuhetket. Whiskasin mainos keskittyy loogisesti myös kissanruoan myymiseen ja korostaa myös makunautintojen ihanuutta. Mainoksen pojan maku on kuitenkin jalostunut asteen pidemmälle. Hän nimittäin toteaa mainoksen lopuksi: "Mun kissa tykkää Whiskasista ja mä tykkään mun kissasta." Selvää on, ettei kissanmuona enää tyydytä pojan kulinaarisia haluja: hän on siirtynyt suoraan kissafileeseen. Ja sehän ei ole aivan yhdentekevää millä kissansa teuraskuntoon lihottaa: vain parhaat ja tuoreet raaka-aineet takaavat rakkaan paistisi herkullisuuden! Sitä kissa ostaisi!

sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Retroreklaami: Pastillit

Syksy, tuo pastillien mutustamissesongin alku. Tästä toukokuuhun asti pastillikauppa käy kuumana Finnrexin-myynnin ohella. Reklaamiraivo luo ajankohtaiskatsauksen imeskeltävien herkkupillereiden ihmeelliseen maailmaan. Klassikkopastilli Sisu saa kunnian aloittaa kesäistä lämpöä tihkuvalla mainoksella:



Eikö itse kukin toivoisi pyöräilijäkaverin Sisu-energiaa niinä hetkinä, kun rästiesseet painavat päälle tai pomo pyytää viikon viidennettä kertaa jäämään ylitöihin eikä energiaa vasta-alkaneen syysnuhan vuoksi olisi edes niistämiseen? Sisua vaan naamaan ja räkä lentää vaikka vastapäiseen seinään! Flunssan pahetessa sängyn pohjalle jääminen voi olla paras vaihtoehto ja silloin itse kukin kaipaa vähän viihdykettä. Siinä tapauksessa, että on ymmärtänyt ostaa erilaatuisia pastilleja ennen kotiin lukittautumista, voi potilas pelata ristinollaa Suomi-pastillit vs. jotkut muut surkupastillit:



Suomi voitti!!! Yksi pastilli on vielä jäljellä, pastilli, joka monen mielessä on saavuttanut legendaarisen aseman ja jota kaivataan enemmän kuin kaikkia muita lakkautettuja pastilleja yhteensä: Pastirol. Nostalgisoikaa siis kahdeksan sekunnin ajan sydämenne pohjasta, sillä Pastirolia ette sairauslomanne riemuksi enää koskaan saa! Nevermore!