maanantai 30. elokuuta 2010

Reklaamiraivo: PlusTV

Katso mainos MTV3:n Katsomosta! Valitse sivupalkista video nimeltä "Anterokin pärjää PlusTV:n kanssa"
 
Television tuijottaminen on pelastanut monta hiljaista hetkeä itse kunkin elämässä. Kun tekee mieli pitää oikein kunnon mykkäkoulusessio mutta haluaisi silti itse viihtyä, on mölyvalotoosan intensiivinen tuijottaminen toimiva ratkaisu. Roiskeläppäpitsan syöminen hiljaisuudessa voi olla ankea kokemus, onneksi Big Brotherin samanaikainen töllääminen antaa kaikille aisteille samanlaisen keinotekoisen tympeän elämyksen. Television katsominen voi kuitenkin ajoittain ottaa liian suuren roolin elämässä, se voi jopa edesauttaa todellisuudesta ja sosiaalisista verkoista irtautumista!

Mainoksen nainen on luonut epäterveen mielikuvitussuhteen "Anteroon", jota edustaa pelkkä valokuva olohuoneen hyllyn päällä. Nainen on rauhassa saanut kuvitella Anteron juuri niin täydelliseksi kuin haluaa: Antero yllättää ruusukimpulla juuri niinä päivinä kun nainen tuntee olonsa surkeaksi, Antero muistaa imuroida pölyt myös sängyn alta, Antero tulee aina ajoissa kotiin poikien illoista ja Antero asentaa PlusTV-kortin miehekkään yksinkertaisesti. Se, ettei kukaan muu tunnu havaitsevan Anteron olemassaoloa ei naista haittaa, hän voi aina sukeltaa syvälle TV-sarjojen keinotekoiseen, romanttiseen maailmaan, jossa hän ja Antero kokevat ihmeellisiä seikkailuja. Naapurin mukava mies yrittää viimeisin, epätoivoisin keinoin tavoittaa naisen huomion kehittämällä television tarinoita vastaavia fantasiamaailmoja tosielämään, mutta naapurin härkätaistelutarinat tulevat liian myöhään. Nainen vaipuu unelmoimaan PlusTV:n loputtoman ohjelmatarjonnan ääreen katselemaan oman elämänsä ohjelmia Antero rinnallaan ikuisesti, ikuisesti, ikuisesti...

maanantai 16. elokuuta 2010

Retroreklaami: Lahden olut

Lämpimät kesäsäät nuuduttavat kansaa yhäkin, vaikka lapsoset jo kirmailevat koulutiellä ja syys-sanalla alkava kuu lähenee uhkaavasti. Reklaamiraivo on päässyt kesähelteillä kuukahtamaan kuin poikamiesboksiin jätetty kirjovehka, mutta virvoitusta on viimein tarjolla:



Lahden ykkösolut ei kenties ilahduta alkoholiprosentillaan, mutta mainoksen humoristisuus varmasti lohduttaa kesäistä kaljasieppoa. Mainoksen  miehistä onneksi yksi osaa keskittyä olennaiseen eli janon sammuttamiseen juomalla, jota Suomen laki ei varsinaisesti tunnista alkoholiksi. Mutta unohtakaamme alkoholiprosentit hetkeksi ja keskittykäämme olennaiseen, eli mainoksen hienoihin erikoisefekteihin! Kuinka komeasti korkit poksahtelevatkaan, ja kuinka komeasti seuraavassa mainoksessa napit napsahtelevatkaan:



Jälleen vain yksi herroista ymmärtää olennaiset asiat! Viimeisen Lahti-pätkän juonikas veikko vie kuitenkin voiton oluen hyötykäytön ollessa kyseessä:



Eiköhän herätyskellona toimiminen ole loppujen lopuksi juomista hyödyllisempi käyttötapa ykkösoluelle. Unohda kirkasvalolamput ja osta lahtelaista, totta kai!

perjantai 30. heinäkuuta 2010

Reklaamiraivo: Actimel

Mainoksen kuvaus: Nainen kävelee luennon jälkeen ravitsemusterapeutti Hanna Partasen luo ja pyytää lisävinkkejä hyvinvointinsa lisäämiseksi. Partanen suosittelee liikuntaa, nukkumista ja terveellistä ruokavaliota, mutta myöntää niiden joskus olevan riittämättömiä. Tällöin kannattaa nauttia Actimelia. Neuvoa kysynyt nainen kiittää vinkistä ja poistuu paikalta.

Nyt ollaan jälleen asian ytimessä. Huonot jogurttimainokset olivan Reklaamiraivon synnyn alkuperäinen syy ja ilokseni (tai surukseni) voin todeta, että blogimateriaalia on tarjolla yhäkin suorastaan runsaasti. Monista huonoista  TV-ruudussa tälläkin hetkellä kauhua kylvävistä jogurttimainoksista Actimelin pläjäys herätti tällä kertaa suurinta inhoa ja hilpeyttä allekirjoittaneessa. Jogurtinsyönnin ylettömistä terveysvaikutuksista voi olla mitä mieltä huvittaa, mutta huvittavaa on ainakin se, että tässä mainoksessa ravitsemusterapeutti Partanen mainostaa aiemmin Olet mitä syöt -ohjelmassa kritisoimaansa tuotetta aivan pokkana. Ilmeisesti 10-13 grammaa turhaa sokeria per jogurttiannos ei enää olekaan ravitsemuksellisesti haitallista, onhan Actimelissa sentään vastustuskykyä vahvistavaa bakteeria ja hei, vastustuskykyäsi koetellaan JOKA PÄIVÄ! Siksi kannattaa tehdä niin kuin ravitsemusterapeutti Hanna Partanen ja kantaa aina kädessään Actimel-putelia. Aiheutuuhan siitä tietysti hieman nolostuttavia tilanteita sosiaalisessa elämässä. Esimerkiksi luennoidessa on hieman hassun näköistä kun joutuu pitämään esillä jogurttipurkkia koko esityksen ajan ja keskustelukumppanilla saattaa olla hämmentynyt olo, sillä hän ei tiedä pitäisikö hänen katsoa puhujaa silmiin vai tuijottaa naamansa eteen tungettua Actimelia. Tällä ei kuitenkaan ole väliä, sillä kaiken muun hienon ja mahtavan lisäksi Actimel on viel hyvää! Kiitti vinkistä!

maanantai 19. heinäkuuta 2010

Retroreklaami: Kari Grandi

Kaikkien janoisten sankari, aikamme legenda! 20-luvun toimintaleffoja riemukkaasti parodioivat Grandi-mainokset saivat alkunsa jo 70-luvulla. Jo silloin Kari G. pyrki pelastamaan kaikki janoon kuolevat pillimehujen voimalla:



Mainoksessa on Hollywoodin varhaistuotantojen tunnelman lisäksi myös vahvaa suomifilmimeininkiä, sillä mitä olisikaan suomalainen komedia ilman hiekkakuoppia? Pisteet kuitenkin oikeasta kamelista! Myöhäisemmässä Grandi-mainoksessa kameli saa yhä nauttia rauhallisesta sivuosaroolistaan, mutta muutoin äksönin määrä on kasvanut grandeksi:



Olisi laittanut Grandia tankkiin kun kerran tiikeriä ei ollut tarjolla. Pillimehun 30-vuotisjuhlamainoksessa ei onneksi Karin tarvitse pohtia menopelien sielunelämää:


Onko tuo sitä kuuluisaa vesikidutusta, jota Yhdysvaltain sadistikiduttajateikutiedustelu käytti "menestyksellisesti" tietojen hankinnassa? Onneksi Kari Grandi ei tuollaista sulata! Hän todellakin on aikamme legenda, jolta sujuvat janonsammutushommat terassilla loikoilun ohella. Kaaaaariii Grandiiiiiii!

maanantai 12. heinäkuuta 2010

Reklaamiriemu: Magnum Gold

Reklaamiraivo ei jaksa kesähelteillä olla niin raivoisa kuin yleensä, joten on tullut aika päästää päivänvaloon aivan uusi ja jännittävä blogipäivitysosio: Reklaamiriemu. Jos joskus tuntuukin siltä, että mainoskatkot ovat täynnä tuskallisen huonoa schaibaa, voi joskus ilokseen nähdä todellisia mainonnan helmiä. Kunnia Reklaamiriemu-osion aloittamisesta lankeaa Magnum Goldin hauskasti elokuvatrailerimaisuudella leikittelevälle mainospätkälle:



Magnum Goldin mainos on monella tasolla erittäin onnistunut. Se huijaa ensin katsojaa luulemaan, että Hollywoodin tuotantokoneisto on taas suoltanut uuden "hassunhauskat huippuvarkaat" -kesäkeekoilun, mutta mainoksen todellinen luonne paljastuu katsojan kannalta tarpeeksi pian eikä mainostettava tuote jää kikkailun varjoon. Magnumin jäätelö esitetään herkullisena ja haluttavana tuotteena ja sen hyviä ominaisuuksia tuodaan esiin tarpeellisen paljon, ei kuitenkaan ylettömästi hehkuttaen. Kaikin puolin hyvä mainos, joka jää kertakatsomalta mieleen ja oikeasti saa katsojan himoitsemaan tuotetta. Kesähelle tai ei, hyvä jäätelömainos on samanlainen nautinto silmille kuin hyvä jäätelö makunystyröille!