sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Retroreklaami: Pyykkipäivä

Arjen kotitaloustöihin tarjoavat nykyään helpotusta lukuisat laitteet. Astianpesukoneella tiskit kirkastuvat itsestään, taitava mikronkäyttäjä loihtii vaikka kokonaisen aterian kyseisellä laitteella ja jääkaappipakastinyhdistelmä pitää huolen, ettei ruokamyrkytys ole perheen jatkuvana vieraana. Näiden koneiden työpanos kalpenee kuitenkin raskaimman raatajan taakan edessä: pyykinpesukone saippuoi, huuhtelee ja linkoaa painavat kangaskasat kuin leikiten. Pyykinpesukone ei kuitenkaan olisi hyödykäs ilman kunnon pesuainetta: kävisikö vaikka Tend?



Noin suloista laulantaa kuunnellessa pesee vaikka nyrkkipyykkiä! Mainoslauluna suorastaan loistava: sopivan lyhyt, esittelee tuotteen tärkeimmät ominaisuudet ja luo positiivisen kuvan tuotteen käyttöympäristöstä. Voisivat kaiken maailman pizzaperjantait vähän ottaa tuosta mallia! Visko pyrkii mainonnassaan samanlaiseen täydelliseen mainontaan:



Tuleeko kenellekään muulle kohdassa 0:10 Visko-sanan taakse leviävästä punaisesta läikästä mieleen veri? No, voihan sitäkin pitää tietynlaisena myyntikikkana, verikin lähteen Viskolla... Siveyttäni kuitenkin loukkaa kuunnella Viskon ja veden iljettävästä intiimisuhteesta: "Ne tekevät sen" raikaa vaan, mutta mielestäni tuollaiset asiat kuuluu pitää yksityisinä makuuhuoneen puolella. Tai ehkä pyykinpesukoneen puolella, tässä tapauksessa. Voidaksemme unohtaa tämän inhottavan ajatuksen katsokaamme viimeiseksi hieman miellyttävää tanssahtelua:



Aaahahaaa! Mahtavia vinkuroivia ihmisiä! Toisaalta, liikkuvatko he levottomasti siksi, että Coral-pyykinpesuaine on aiheuttanut allergisen reaktion heidän ihollaan? Taidan näistä kolmesta valita Tendin, vaikutti vaarattomimmalta. Minkä sinä valitsisit?

keskiviikko 22. syyskuuta 2010

Reklaamiraivo: Sheba ja Whiskas

Mainoksien kuvaus: Geneeristä kuvastoa omistajan ja kissan onnellisesta yhteiselosta kissanruoan siivittämänä. Sheba-kissalla on aikuinen naisomistaja, Whiskas-kissalla nuori poika. Molemmat kissat käyvät innolla ruokansa kimppuun omistajien paijaillessa lemmikkejään.

Kissa tietenkin on yleensä se, joka kissanruokaa syö, mutta omistaja tekee ostopäätöksen. Näin ollen tuotteen hankkijalla on melko hämärä kuva tuotteen todellisesta laadusta, ellei hän itse ole uskalias ja korkkaa sunnuntainapäivällisellä viinipullon kaveriksi tölkillistä kissanmuonaa. Mainonta on siis ensiarvoisen tärkeää, jotta tuote ylipäänsä päätyy kauppakassiin ja siitä rakkaan lemmikin ruokakuppiin. Ottaen tämän huomioon on niin Sheban kuin Whiskasin mainonta hieman omituista.

Tuhannet lukijani varmasti päästivät sivistyneen hymähdysnaurahduksen loihtiessaan mielikuvan itsestään haarukoimassa ateriansa kissanruokapurkista. Tämän jälkeen he siirtyivät pohtimaan Alkon viinisuosituksia kissanruoalle, mutta tämä ei kenties enää ole tärkeää tämän blogikirjoituksen kannalta. Sen sijaan haluan kiinnittää lukijoideni huomion Sheba-kissanruoan melko mielenkiintoiseen mainoslauseeseen: yksi vie heidät yhteen. Ottaen huomioon, että mainos keskittyy korostamaan kissanruoan upeita ominaisuuksia ja ruokintahetken upeaa läheisyyden tunnetta, on pakko päätellä naisen ja kissan jakavan ateriansa, todennäköisesti jopa syövän samasta kulhosta. Mikä muukaan todella veisi sinut ja kissasi yhteen?

Whiskas nokittaa kuitenkin selkeästi Sheban yhteiset herkkuhetket. Whiskasin mainos keskittyy loogisesti myös kissanruoan myymiseen ja korostaa myös makunautintojen ihanuutta. Mainoksen pojan maku on kuitenkin jalostunut asteen pidemmälle. Hän nimittäin toteaa mainoksen lopuksi: "Mun kissa tykkää Whiskasista ja mä tykkään mun kissasta." Selvää on, ettei kissanmuona enää tyydytä pojan kulinaarisia haluja: hän on siirtynyt suoraan kissafileeseen. Ja sehän ei ole aivan yhdentekevää millä kissansa teuraskuntoon lihottaa: vain parhaat ja tuoreet raaka-aineet takaavat rakkaan paistisi herkullisuuden! Sitä kissa ostaisi!

sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Retroreklaami: Pastillit

Syksy, tuo pastillien mutustamissesongin alku. Tästä toukokuuhun asti pastillikauppa käy kuumana Finnrexin-myynnin ohella. Reklaamiraivo luo ajankohtaiskatsauksen imeskeltävien herkkupillereiden ihmeelliseen maailmaan. Klassikkopastilli Sisu saa kunnian aloittaa kesäistä lämpöä tihkuvalla mainoksella:



Eikö itse kukin toivoisi pyöräilijäkaverin Sisu-energiaa niinä hetkinä, kun rästiesseet painavat päälle tai pomo pyytää viikon viidennettä kertaa jäämään ylitöihin eikä energiaa vasta-alkaneen syysnuhan vuoksi olisi edes niistämiseen? Sisua vaan naamaan ja räkä lentää vaikka vastapäiseen seinään! Flunssan pahetessa sängyn pohjalle jääminen voi olla paras vaihtoehto ja silloin itse kukin kaipaa vähän viihdykettä. Siinä tapauksessa, että on ymmärtänyt ostaa erilaatuisia pastilleja ennen kotiin lukittautumista, voi potilas pelata ristinollaa Suomi-pastillit vs. jotkut muut surkupastillit:



Suomi voitti!!! Yksi pastilli on vielä jäljellä, pastilli, joka monen mielessä on saavuttanut legendaarisen aseman ja jota kaivataan enemmän kuin kaikkia muita lakkautettuja pastilleja yhteensä: Pastirol. Nostalgisoikaa siis kahdeksan sekunnin ajan sydämenne pohjasta, sillä Pastirolia ette sairauslomanne riemuksi enää koskaan saa! Nevermore!

maanantai 30. elokuuta 2010

Reklaamiraivo: PlusTV

Katso mainos MTV3:n Katsomosta! Valitse sivupalkista video nimeltä "Anterokin pärjää PlusTV:n kanssa"
 
Television tuijottaminen on pelastanut monta hiljaista hetkeä itse kunkin elämässä. Kun tekee mieli pitää oikein kunnon mykkäkoulusessio mutta haluaisi silti itse viihtyä, on mölyvalotoosan intensiivinen tuijottaminen toimiva ratkaisu. Roiskeläppäpitsan syöminen hiljaisuudessa voi olla ankea kokemus, onneksi Big Brotherin samanaikainen töllääminen antaa kaikille aisteille samanlaisen keinotekoisen tympeän elämyksen. Television katsominen voi kuitenkin ajoittain ottaa liian suuren roolin elämässä, se voi jopa edesauttaa todellisuudesta ja sosiaalisista verkoista irtautumista!

Mainoksen nainen on luonut epäterveen mielikuvitussuhteen "Anteroon", jota edustaa pelkkä valokuva olohuoneen hyllyn päällä. Nainen on rauhassa saanut kuvitella Anteron juuri niin täydelliseksi kuin haluaa: Antero yllättää ruusukimpulla juuri niinä päivinä kun nainen tuntee olonsa surkeaksi, Antero muistaa imuroida pölyt myös sängyn alta, Antero tulee aina ajoissa kotiin poikien illoista ja Antero asentaa PlusTV-kortin miehekkään yksinkertaisesti. Se, ettei kukaan muu tunnu havaitsevan Anteron olemassaoloa ei naista haittaa, hän voi aina sukeltaa syvälle TV-sarjojen keinotekoiseen, romanttiseen maailmaan, jossa hän ja Antero kokevat ihmeellisiä seikkailuja. Naapurin mukava mies yrittää viimeisin, epätoivoisin keinoin tavoittaa naisen huomion kehittämällä television tarinoita vastaavia fantasiamaailmoja tosielämään, mutta naapurin härkätaistelutarinat tulevat liian myöhään. Nainen vaipuu unelmoimaan PlusTV:n loputtoman ohjelmatarjonnan ääreen katselemaan oman elämänsä ohjelmia Antero rinnallaan ikuisesti, ikuisesti, ikuisesti...

maanantai 16. elokuuta 2010

Retroreklaami: Lahden olut

Lämpimät kesäsäät nuuduttavat kansaa yhäkin, vaikka lapsoset jo kirmailevat koulutiellä ja syys-sanalla alkava kuu lähenee uhkaavasti. Reklaamiraivo on päässyt kesähelteillä kuukahtamaan kuin poikamiesboksiin jätetty kirjovehka, mutta virvoitusta on viimein tarjolla:



Lahden ykkösolut ei kenties ilahduta alkoholiprosentillaan, mutta mainoksen humoristisuus varmasti lohduttaa kesäistä kaljasieppoa. Mainoksen  miehistä onneksi yksi osaa keskittyä olennaiseen eli janon sammuttamiseen juomalla, jota Suomen laki ei varsinaisesti tunnista alkoholiksi. Mutta unohtakaamme alkoholiprosentit hetkeksi ja keskittykäämme olennaiseen, eli mainoksen hienoihin erikoisefekteihin! Kuinka komeasti korkit poksahtelevatkaan, ja kuinka komeasti seuraavassa mainoksessa napit napsahtelevatkaan:



Jälleen vain yksi herroista ymmärtää olennaiset asiat! Viimeisen Lahti-pätkän juonikas veikko vie kuitenkin voiton oluen hyötykäytön ollessa kyseessä:



Eiköhän herätyskellona toimiminen ole loppujen lopuksi juomista hyödyllisempi käyttötapa ykkösoluelle. Unohda kirkasvalolamput ja osta lahtelaista, totta kai!