sunnuntai 23. tammikuuta 2011

Reklaamiraivo: McDonald's



Viimeisessä Reklaamiraivon päivityksessä kurmotin McDonald'sin ääliömäiseen, toimimattomaan hokemakimaraan perustuvia "kahden euron hampurilainen" -mainoksia. No, tässä olisi nyt tuoretta tavaraa pikaruokaketjulta, eikä mukaan ole tungettu minkäänlaisia viittauksia hampurilaisen hintaan. Valitettavasti parannusta mainoslaadussa ei ole tapahtunut: jos mahdollista, on hommassa menty jopa vielä ääliömäisempään suuntaan.

Kun siis eihän tässä ole enää mitään järkeä. Miehet möyrii metsässä karhun kanssa ja syömisen sijaan vaan tsekkailevat tehotuotettujen hampurilaistensa ravintosisältöä. Älkääkä nyt vaan sanoko, että uusi, "hulvaton" McDonald's-hokema on "tasan sata". Okei, tarjotaanhan tässä tuotteesta tärkeää informaatiota kuluttajalle, mutta what does this mean? Vastaus: ei mitään. Tä on vaan sekavaa heilumista, minkä pitäisi kai vedota jotenkin nykynuoreen.

Saattaa tietysti olla, että aliarvioin McDonald'sin mainostoiminnan tässä täysin ja hartaasti. Kenties McDonald's on tuomassa markkinoille uutta, Suomen oloihin sopeutettua karhunlihapurilaista, jonka hinta on "tasan sata". Seuraavassa mainoksessa nämä iloiset metsänkävijämiehet ovat jo kaataneet karhun ja jauhavat iloisesti lihaa hampurilaispihviä varten. I'm lovin' it!

keskiviikko 5. tammikuuta 2011

Reklaamiraivo: McDonald's

"Luolamies" saa kunnian edustaa kaikkia McDonald'sin vastaavalla hokemalla varustettuja mainoksia:



Joo, oikein hokemamainosten aatelia taas tässäkin mäkkäripläjäyksessä. Kahden euron hampurilaisia on päästy ihmettelemään jo niin monessa paikassa jääkiekkofanibussista alttarille, että jo valmiiksi aika säälittävä kolmen repliikin vitsi aiheuttaa lähinnä tympääntynyttä huokailua kontrolloimattomien naurunpyrskähdysten sijaan. Kyllä kunnon iskulause syökää kanaa -tyyliin on paljon tehokkaampi ärsyttävyydessään ja tunnistettavuudessaan. Mitä osaa tästä mainoksesta voi ironinen TV-katsoja käyttää ironisissa kahvipöytäkeskusteluissaan? "Jarmo, mikä toi on?", "Kahden euron hampurilainen" vai "wau"? Paitsi jos keskustelukumppanin nimi on Jarmo. Mut aika harvoin on. "Kahden euron hampurilainen" toimii lähinnä Mäkkärin tiskillä, eikä siinä ole mitään ironista, eikä sellainen nykykatsojalle sovi. Onneksi on edes "wau", sitä voi aina käyttää ironisesti. Mutta kuka yhdistää sen McDonald'siin? Harva. Johtopäätös: Plussaa hampurilaisen hinnan tarkasta esittelystä, miinusta surkeasta iskulausepolitiikasta. Syökää kanaa.

P.S. Mainoksen lopussa esitellään jälleen McDonald'sin kyseenalaista tekovaluuttaa, tällä kertaa 2,5 euron kolikko. Reklaamiraivo on ennenkin tarttunut tähän epäilyttävään seikkaan ja haluaa jälleen muistuttaa lukijoitaan, ettei näitä väärennettyjä kolikoita tule ottaa vaihtorahana vastaan.

sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Mainoskatko: Ulkomaiden top 3 vuodelta 2010

Joo, uusi vuosi ja jee ja kaikkea, tähän väliin aina tyypillinen vuoden vaihteessa julkaistava katsaus vuoden mainontaan, mutta koska olen laiska ja huono niin en tehnyt tätä itse vaan nyysin jonkun Ilta-Sanomien jutun jota nekään eivät tehneet itse, eikä nä mainokset edes ole suomalaisia mutta onhan ne hauskoja, toi kultakala on ihan kuningas kun se vaan vetää zooooooom ton labyrintin läpi , Betty White ei oo koskaan ollu mulle mikään sellanen juttu eikä Snickers oo mitenkään erityisen hyvää mut ihan kiva toi kakkonenkin oli, mut jumaliste toi kolmas sai mut repeilemään, sen ymmärtäminen täysin vaatii jonkun verran Internet-yleissivistystä (esmes cheezburger.com on ihan hyvä paikka hankkia sitä jos ei haluu törmätä mihinkään ihan täyskamalaan) mut hei, toimii toi mainos muutenkin. Koherenttia uutta vuotta!





maanantai 20. joulukuuta 2010

Mainoskatko: Mainoksia, mutta oikeastaan ei

Joulumainonta on tunnetusti aina saman kaavan mukaista: joulupukit ja tontut ja porot tuovat joulumieltä, kunhan kuluttaja on valmis maksamaan siitä. Rahalla saat perheellesi ihanimman joulun, mitä sitä turhaan peittelemään. Tämän kunniaksi Reklaamiraivo esittelee "mainoksia" ja vähän mainoksiakin. Ensimmäiseksi suorastaan loistava Jaloviina-mainos, jota ei valitettavasti voi näyttää Suomen televisiossa:



Damn you alkoholilaki, joka sallii vain mietojen alkoholijuomien markkinoinnin! Täydellistä mainontaa, ja hei, jos joulutunnelmaa haluaa jotenkin nostaa niin Jaloviina varmasti auttaa. Seuraavaksi ihan oikeita mainoksia ja mainoskylttejä, jotka ovat tahallaan tai vahingossa pikkasen kieroja:





Kaunista! Viimeiseksi vielä klassikko Velipuolikuusta, Raivola-rysapöksyt:



Näihin kuviin, näihin tunnelmiin jätän teidän, jotta voitte viettää tai olla viettämättä joulua hilpeissä tunnelmissa! Muistakaa olla kilttejä, että Coca-Cola-joulupukki tuo teille paljon juotavaa ja että Gigantti-joulupukki tuo uuden telkkarin!

maanantai 13. joulukuuta 2010

Reklaamiriemu: Veikkaus

Kuvan- ja äänenlaatu hieman mitä sattuu, mutta kyllä tästä hyvän kuvan saa. Kannnattaa laittaa ääni heti kovemmalle!



Tässä jälleen mainos, joka ainakin allekirjoittaneelle nostaa joka kerta hymyn huulille! Kenon onnittelusoittaja on jo ajatuksena huvittava ja mainoksessa otetaan kaikki mahdollinen irti kuvitellun ammattinimikkeen absurdiudesta. Järjettömyyksiin yltävä optimistisuus onnittelusoittajan arvioidessa 300 000 000 miljoonan voittajan onnittelun olevan hoidettu "maaliskuussa 15030" on suorastaan ihastuttavaa! Kaiken kruunaa titteli "ilon apostoli", joka on mahdollisimman suuressa ristiriidassa onnittelusoittajan työympäristön ja virkamiestyylin kanssa. Mainos ei pelkästään ole hauska, vaan se tuo myös esille pelaajan hyvät mahdollisuudet voittaa Kenossa. Reklaamiraivo suosittelee!

P.S. Veikkauksella pitäisi kyllä oikeasti olla onnittelusoittajayksikkö. Kyllä kolmen euron lottovoitto tuntuisi vähän erilaiselta, kun Veikkauksesta tulisi henkilökohtainen onnittelusoitto. Oikeastaan mieluummin ottaisin kyllä kakkukahvit joka voiton yhteydessä. Oikeastaan, vielä mieluummin vaan voittaisin aina runsaasti rahaa veikatessani. Tästä vähän vinkkiä päättäjille.