sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Retroreklaami: Kesäolo on!

Terveiset Itä-Suomen järvimaisemista kaikille teille miljoonille Reklaamiraivon lukijoille! Kesä on taas koittanut ja tämän blogin muutenkin epämääräinen päivitysaikataulu muuttuu entistäkin heppoisammaksi. Vuodenajoista kauneimman pitäisi olla tälläkin hetkellä hehkeimmillään, mutta täälläpäin sunnuntain viettäjiä muistetaan vain vesisateella. Aurinko Jaffa olisi ehkä tarpeen:



Ensi viikon alkuun kirkastuu sää jälleen täälläkin susien ja karhujen valtaamissa eteläboreaalisissa metsissä. Jos Saimaan hyytävät vedet eivät houkuta uimaan voi itseään viilentää jäätelöannoksella:



Miksi minusta koko ajan vaan kuulostaa siltä kuin mieslaulaja laulaisi "die, die, die" mainoksessa mokaaville urheilusankareille? Kiero mieli, kierot huvit. Reklaamiraivo toivottaa lukijoilleen selkenevää säätä ja aurinkoisia jäätelökesäpäiviä siitä huolimatta! Päivityksiä blogiin ilmaantuu aina, kun Savossa sattuu olemaan sateinen sunnuntai, joskus jopa viikollakin...

tiistai 8. kesäkuuta 2010

Reklaamiraivo: MER

Mainoksen kuvaus: Mies ja nainen makailevat uima-altaan äärellä yksityisklubilla. Käärmetatuoitu mies tulee sinne luvatta tarjoamaan mehujuomaa naiselle. Miehen varoittavasta ilmeestä huolimatta nainen siemaisee juomaa, mutta ei saa janoaan tyydytettyä koska mehuntarjoaja ajetaan pois. Pariskunta jää himoitsemaan MER-juomaa ja poistuu klubilta saadakseen sitä lisää.

Voiko näin hyvin toteutettua mainosta oikeastaan pilkata (no tietty)? MER-mehujuoma lainaa symboliikkansa suoraan kristittyjen pyhästä kirjasta, jonka alussa ihmisen esiäiti ja esi-isä sössivät pahemman kerran hedelmänsyönnin kanssa. Mainoksen alussa mies ja nainen - kutsukaamme heitä vaikkapa "Aatamiksi" ja "Eevaksi" - lojuvat aurinkotuoleissaan Paradise Resort -nimisellä klubilla. Paikan nimi tuodaan esiin hyvin vähäeleisesti vasta mainoksen loppupuolella, "Aatamin" ja "Eevan" lähtiessä mehumyyjän perään. Kyseisen myyjän ojentaessa "Eevalle" mehua TV-ruudussa vilahtaa miehen käsivartensa käärmetatuointi pienen hetken ajan. Entä onko mehumyyjän poisajava tummahipiäinen kaveri itse "Big  Daddy"? Eipä olisi ensimmäinen kerta kun musta mies esittää Jumalaa, Morgan Freeman on tosin karismaattisempi kaveri kuin tämän mainoksen kitisijä.

Kaikki pienet yksityiskohdat ja kekseliäs tarinansoveltaminen tekevät tästä mainoksesta oikeastaan melko hyvän pienoiselokuvan. Miksi ihmeessä se on siis Reklaamiraivossa? Jälleen kivan kikkailumainoksen tekijät eivät ole aivan ajatelleet viestiään loppuun saakka. Jos MER-mehujuoma on kuin Raamatun kielletty hedelmä, niin sen nauttimisesta seuraa muun muassa karkoitus paratiisista, kivulias synnytys naisille ja julmetun raskasta raatamista miehille. Ihan suoraan sanoen kannattaa siis tämä tavara jättää hyllyyn ja tyytyä vaikka Mehukattiin. Se on ehkä ihan matti, mutta ei ainakaan vie kadotukseen.

sunnuntai 30. toukokuuta 2010

Retroreklaami: Sunnuntaipiiretyt

Lapsuudessani viikonloppuaamut olivat omistetut piirrettyjen katselemiselle, joten näin läheskesäisen sunnuntain kunniaksi Reklaamiraivo esittelee vähän animaatiomainonnan vanhoja "helmiä". Elävät piirroskuvat on kelpuutettu mainostamaan niinkin tarpeellista ja tärkeää asiaa kuin piimä, mutta Valion hapatetulla maitotuotteella oli aikanaan suorastaan hämmentävän virkistävä vaikutus:



On taidettu tuohon piimään lisätä vähän muutakin kuin D-vitamiinia. Toisaalta, ihan hyvä tietää piimänjuonnin tekevän kaikenlaiset kirkasvalolamppuhömpötykset ja unirytmitietokoneet aivan tarpeettomiksi. Toinen tuote, joka piristää iloisesti on tietysti esso:



Niin joo, siis se olikin Esso isolla E:llä... Tylsää. Mutta miksei huoltoasemilla enää ole palveluspoikia tankkaamassa ja ajamassa asiakkaiden autoa kalareissun jälkeen? Kaikki muuttuu, palveluja ajetaan alas ja pankkien nimet vaihtuvat tiuhaan tahtiin. Postisäästöpankki on jo historiaa, kuten myös Kultapossukerho:



On hienoa olla Kultapossukerhon jäsen siitäkin huolimatta, että siellä ei näköjään muuta tehdä kuin istuta metsässä kruunut päässä. Tähän päättyy sunnuntain piirrettykatsaus, lisää kaipaavat voivat vaikka katsoa Simpsoneiden uusinta kautta Subilta. Tarinoiden laatu on nykyään nimittäin hälyttävän lähellä näitä mainoksia...

torstai 20. toukokuuta 2010

Reklaamiraivo: Sun Clean Boost

Mainoksen kuvaus: Astianpesukone on täynnä likaisia tiskejä, jotka odottavat malttamattomina pesun alkamista. Pieni kuppi on erityisen malttamaton ja kyselee, milloin hupi alkaa. Ihmiskäsi kurottautuu laittamaan ison tuopin pikkukupin päälle. Sen jälkeen tiskikone käynnistyy ja astioiden huvipuistokokemus alkaa.

Disney, pienellä yrittämisellä voisitte aivan varmasti haastaa Sun-pesuaineyhtiön oikeuteen plagioinnista. Vuonna 1991 julkaistua Kaunotar ja Hirviö -animaatioelokuvaa on aivan selvästi kopioitu törkeällä tavalla tämän 2-in-1-astianpesuaineen mainonnassa. Pieni kahvikuppi, joka malttamattomana kärttää äidiltään pesun alkamista, on aivan selvästi napattu suoraan Disneyn Kaunotar ja Hirviö -klassikosta, jossa Kippo-niminen kahvikuppi seikkailee hassunhauskana lapsi-sidekickinä. Myönnettäköön, että Sun Clean Boost-mainos ei sijoitu ranskalaiseen linnaan, siinä ei ole hirviöksi muuttunutta prinssiä eikä yhtä vetäviä musiikkinumeroita kuin Disneyn alkuperäisteoksessa. Ei huolta, tarpeeksi hyvä lakimies saisi varmasti yhdysvaltalaisessa tuomioistuimessa osoitettua, että tuopin koneeseen asettava käsi muistuttaa epäilyttävästi piirroshahmo Bellen kättä ja puhuvat astiathan ovat suorastaan raskauttavaa todistusaineistoa. Jos kaikki muu pettää, niin Disney voi aina räväyttää pöytään perusteettomia peofiliasyytöksiä: onhan nyt sentään aika pervoa, että möreällä miehenäänellä puhuva tuoppi menee pienen, poikamaisen kahvikupin päälle. Eiköhän sillä muutama miljoona irtoa Sun-yhtiöltä. Ne rahat Disney voisi käyttää hyödyksi uusien, aitojen piirrosanimaatioelokuvien tekemiseen ja ehkä pienellä siivulla korvausrahoja voisi muistaa myös bloginpitäjää, joka osoitti kauhean plagioinnin tapahtuneen. Vinkiksi vaan.

maanantai 17. toukokuuta 2010

Mainoskatko: Hyvää syntymäpäivää Reklaamiraivo!

Reklaamiraivo on saavuttanut viimein kypsän yhden vuoden iän, onneksi olkoon Reklaamiraivo! Tämän suuren merkkipäivän (joka itse asiassa oli jo eilen...) kunniaksi on tarjolla syntymäpäiväaiheisia mainoksia. Kansainvälisen onnentoivotuksen tarjoaa Denny's-ravintolaketju:



Saisinko Grand Slamin sijaan kirkuvan kanan, kiitos. Syntymäpäivää juhlitaan myös apinan raivolla viidakon syvyyksissä:



Täytyypä tästä lähin suhtautua hieman vakavamielisemmin toivomusten esittämiseen kynttilöiden puhaltamisen yhteydessä. Viimeksi muistaakseni toivoin näyttäväni suht koht siedettävältä puhaltamisprosessista otetussa kuvassa, kenties seuraavaksi voisin tavoitella toiveellani kansainvälistä mallin uraa. Syntymäpäiviä ei kuitenkaan juhlita vain sankarin ehdoilla, vieraidenkin pitää saada osansa riemusta:


Näihin kuviin, näihin tunnelmiin Reklaamiraivo kiteyttää yksivuotisen olemassaolonsa.Syntymäpäivänsä kunniaksi Reklaamiraivo pyytää innokkaita lukijoitaan levittämään sanaa tämän blogin olemassaolosta.

Hän on kaikkien TV-mainoksia katsovien sankari, aikamme legenda, Reklaamiraivo!