perjantai 22. huhtikuuta 2011

Retroreklaami: SAK

Vaalit oli ja meni, ja Reklaamiraivo on tapansa mukaisesti ajan sykkivän hermon kohdalla pulssia mittaamassa, eiku. Oli vaalien tuloksesta mitä mieltä tahansa, on ainakin varmaa, että politiikka tulee herättämään Suomenmaassa suuria tunteita vielä jonkin aikaa. Toivottavasti sinäkin äänestit, jos et, niin nyt on aika syyllistyä asiasta:



SAK:n hyllytetty mainos edellisistä eduskuntavaaleista oli kieltämättä hitusen yliampuva, mutta ainakin pointti meni perille tehokkaasti. Perussuomalaisten retoriikassa oli tiettyä samankaltaisuutta, lähinnä suorapuheisuudessa ja peittelemättömässä yrityksessä vedota kansan "syviin riveihin", mikä ehkä osaltaan vaalimenestystä selittää. Olisiko Vihreiden kannattanut ottaa mallia Takkahuoneesta?:



Tätähän olisi voinut käyttää melkein suoraan, mukaan vain sivuheitto ydinvoiman saatanallisista voimista ja avot! Eräs yksittäinen vuorosana pistää mainoksesta korvaan: "Se on väärin, että äänioikeus on niilläkin, jotka ovat väärässä!" Hämmentävän paljon tämäntyyppisiä puheita on alkanut kuulua näiden vaalien jälkeen. Ovatko toiset sittenkin tasa-arvoisempia kuin toiset? Pitäisikö Suomeen tulla äänestyskoe, jonka suoritettua saisi äänioikeuden? Miksi politiikasta on niin samperin vaikea kirjoittaa hauskasti ilman, että halveeraa avoimesti jotain yksittäistä puoluetta? Reklaamireivo pesee siis kätensä asiasta ja siirtyy puhumaan vastaisuudessa vain neutraaleista aiheista, kuten jogurttimainoksista, Wikipediasta tai lemmikkieläinten ruokinnasta:

maanantai 11. huhtikuuta 2011

Retroreklaami: Räppi kautta mainosten

"Räp", sehän on sitä musiikkia, josta nuoriso niin pitää. Lyriikat ovat kyllä yleensä niin kovin vulgaareja, kenties jogurtista kertova "biisi", niin kuin ne nuoret sanovat, olisi miellyttävä tapa lähestyä tätä musiikin muotoa:



Hmm... Tietolähteeni Wikipedia on ehkä erehtynyt, sillä siellä kerrotaan tälle niin sanotulle hip hopille olevan "tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu". "Mansikasta" ja "persikasta" on tietenkin täydellinen riimi, mutta saanen esittää vastalauseen säeparia "miten Paula teki sen/ hän toi meille hedelmät" kohtaan! Ehkä muut "räppärit" pystyvät parempaan:



Tietoni tästä musiikkigenrestä ovat rajalliset, mutta uskoisin kyseisen gentlemannin tehneen viisaan ratkaisun vaihtaessaan "räppimasiinansa" pois. Tätä "Amerikan tyyliä" näkee nykyään aivan liikaa televisiovastaanottimessa! Suomalainen Pirkka varmasti korostaa kotimaisuutta:



Olen syvästi järkyttynyt.

lauantai 2. huhtikuuta 2011

Reklaamiraivo: PlusTV

PlusTV-mainos alkaa kohdasta 0:14, HPK-fanit voivat katsoa alusta asti:



Vatsastapuhujan nukke on lähes yhtä kaamiva olento kuin klovni. Näennäisen viaton leluhahmo, jossa yhdistyy eloton materia ja ihmiskäden elähdyttävä vaikutus, tuo minulle mieleen lähinnä tämän:



Chucky ei tietenkään ollut vatsastapuhujan työväline, mutta samanlaisia tuntemuksia se minussa herättää kuin PlusTV-miehen puhekaveri. Mainoksen nukella tuntuu ärsyttävien neuvojen lisäksi olevan myös mielenhallintakykyjä. Mies ei enää pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä, vaan hänen kaikki tekonsa ovat nuken sanelemia. Ei kai aikuinen mies joutuisi muuten kysymään vatsastapuhujan nukelta, mitä televisiosta katsotaan. Televisiosta voi tietenkin katsoa aikuista miestä, joka on vatsastapuhujan nukke:



Tai ihan sama mulle, katso mitä haluat!

sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Retroreklaami: Pelit & vehkeet

Retro rulettaa, ja se tiedetään Reklaamiraivon Retroreklaami-osastossa. Nyt on muotia kaivaa äidin vanhat Marimekko-hameet esiin (ja huomata, että kuosit ovat tismalleen samat kuin nyky-Marimekoissakin) ja fiilistellä musaa LP:ltä (vaikka Spotify on aika paljon kätevämpi). Vanhat pelit ovat totta kai tärkeä osa entisen ajan kaipuuta:



Klassikotkin ovat joskus olleet uusia, myönnän itse olevani sen verran iäkäs, että muistan kyseisen pelin julkaisun. Miksei se ole retroa ja hienoa, että on syntynyt nykyteinejä aiemmin ja fanitti Turtleseja lapsena? Miksi Super Marion pelaaminen nyt on retroa ja hienoa, mutta jos sitä on oikeasti pelannut nuorena niin on ikäloppu käpy? Katkerasta tilityksestä Segan 16-bittiseen maailmaan:



Ai että oikein kolmiulotteisesti? Mahtoi olla aika tajunnanräjäyttävä kokemus noilla grafiikoilla. Eiku hei, retroa, hienoo! Nuo kolmiulotteiset lasit kun laittaa kaupungille niin kansaa kaatuu kateudesta: miksei minullakin ole noin hienoja retrolaseja?! Jotkin retrotuotteet voisivat olla inspiraationa nykysuunnittelijoillekin;



Kahvat nykyläppäreihinkin, eipä enää tarvitse nyhvätä minkään kantolaukkujen kanssa! Mikä ilo onkaan tallustella nudistirannalla oman rakkaan tietokoneen kanssa, kun olemustaan ei tarvitse rajoittaa hiertävillä ja hankaavilla laukun hihnoilla? Nudisti, retroilun nimissä vaadi vain parasta läppärikokemukseltasi!

perjantai 18. maaliskuuta 2011

Reklaamiriemu: Saunalahti



Ei tätä mainosta vaan voi vihata! Siis laama-agility, miten pöllyissä mainostoimiston väen on täytynytkään olla tällaisen idean saadakseen!

Virallisempaan sävyyn totean, että vaikka Reklaamiraivo ei kannata mainontaa, jossa vasta järjettömän pitkän alustuksen jälkeen selviää itse mainostettava tuote, niin silti tätä mainosta on vaikeaa olla rakastamatta. Hei laama-agility!!! Ehkä paras isolla rahalla tehty Ostos-TV-parodia, jonka olen vähään aikaan nähnyt. Tän voisi lätkäistä suoraan keskelle Ketonen & Myllyrinnettä tai Fast Show'ta ja ihan täydestä menisi!

Niin paljon kuin rakastankin tätä mainosta, on pakko myöntää, että Saunalahden mainoslausahdukset lopussa tuntuvat lähinnä typeriltä ja päälleliimatuilta noin hyvän parodiapätkän jälkeen. Miksi piti tämäkin mainos pilata jollain kännykkäliittymälöpinällä? Mä tahdon Llama Agility -videon ja laamaessun, heti!

Siis laama-agility, mieti!!!