perjantai 31. heinäkuuta 2009

Muualta löydettyä

Ah, kesä. Edes Reklaamiraivoaja ei ole jaksanut täysipainotteisesti keskittyä televisiomainosten katseluun saati sitten niiden vihaamiseen. Myös nettiyhteyden puutteellinen saatavuus on viime aikoina pudottanut päivitysaktiivisuuden nollaan. Mutta ei hätää, muut tahot ovat huomanneet tyhjiön siinä, missä reklaamivastaisuus yleensä pursuaa. Tämän päivän Nyt-liitteessä Perttu Häkkinen tarjoili Mitä ajattelin tänään -kolumnissaan painavaa asiaa mainosmaailman psykedeliasta ja Kuningas Alkoholin ihmeitätekevästä vaikutuksesta. Allekirjoittanut päätti välittömästi testata, lieventääkö etanolipohjaisten juomien nauttiminen mainoskatkojen aiheuttamaa weltschmerziä. Milloin sitä ei olisi valmis uhrautumaan mediatutkimuksen vuoksi vetämällä kalsarikännit TV:tä katsellessa!

tiistai 7. heinäkuuta 2009

Vanish - ja lika on poissa

Mainoksen kuvaus: Kaksi tyttöä leikkivät äidin vaatteilla ja meikeillä. Toiselta tipahtaa huulipunaa paidalle. Kun äiti tuskastelee paidan puhdistamisen vaikeutta kertoo ystävätär geelimäisen Vanishin pelastavan tilanteen.

Suomalainen aikuinen on tottunut siihen, ettei hänelle suunnattua viihdettä ole yleensä dubattu. Poikkeuksen tekevät kaikkia ikäryhmiä kosiskelevat animaatioelokuvat ja saksalaiselle kielialueelle alun perin suunnatut mainokset. Joku voisi tietenkin väittää etteivät mainokset ole viihdettä - varsinkaan vanishmaisen huonosti toteutetut mainokset - mutta voiko kukaan itseään älykkönä pitävä väittää, ettei koe ylemmyydentunnetta halveksiessaan huonosti toteutettua dubbausta alkujaankin keskinkertaisessa viritelmässä? Kun lapset lausahtavat lakonisesti "wau" geelimäisen pesuaineen ihmeitätekevän vaikutuksen innoittamina, kuuluu televisiovastaanottimien ääreltä ylimielisen tuskastuneiden voihkaisujen pauhu. Mainoskatkojen kauhujen tarjoamaa antiviihdettä tulee halveksua, mutta ei vihata, sillä itsetyytyväisyystrippi on aina taattu kotirouvien ylistäessä pyykinpesun ihmeitä! Luota pinkkiin!