sunnuntai 24. lokakuuta 2010

Mainoskatko: Ketonen ja Myllyrinne

Jos et ole katsonut koskaan mainiota komediasarjaa nimeltään Ketonen ja Myllyrinne niin hähhää, oletpa missannut jotain suorastaan loistavaa! Monien mainioiden sketsien joukosta löytyy myös mainosparodioita, mikä onkin syynä kyseisen sarjan mainitsemiseen tässä blogissa. Kaikki Ostos-TV:tä tuntevat ihastuvat varmasti seuraavaan pätkään:



Katsokaa ja ihastukaa, ihmiset!

sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Reklaamiraivo: Lenson



Ystävät, on tullut aika puhua hyvin vakavasta asiasta: piilolinssien väärinkäytön glorifioinnista mediassa. Tämä mainos on hyvä esimerkki siitä, miten nuorisoa johdetaan harhaan uskottelemalla piilolinssien käytön olevan "mageeta" tai "käheetä". Mainos antaa täysin vastuuttomasti ymmärtää, että piilolinssien avulla saat toimivan parisuhteen/ ystävyyssuhteen/ työtoverisuhteen. Niin kuin monet piilolinssien liikakäyttöön sortuneet tietävät, asia on jonkin aikaa näin, vaikka tunne onkin todellisuudessa valheellinen ja perustuu yksin piilolinssien aiheuttamaan harhakuvaan. Kohtuukäyttäjä voi harvakseltaan nautiskella eräänlaisesta maailman selkenemisen tunteesta, mutta liikakäyttäjä jää yhteisen väärinkäyttäjäpiirin vaikutuksesta koukkuun tähän "fiilikseen". Pian maailma ilman piilolinssejä ei tunnu enää miltään ja silmälasit eivät tunnu riittävältä ratkaisulta. Ennen pitkää väärinkäyttäjä siirtyy kovempiin aineisiin: kertakäyttöiset linssit eivät enää riitä, vaan "kiksejä" haetaan viikon, jopa kuukauden ajan silmässä olevista linsseistä. Ystävät, me voimme lopettaa tämän pahuuden kierteen: pitäkää huolta, että piilolinssit eivät ole nuorten ulottuvilla! Niin kuin nykynuoriso sanoisi: "Refresh your eyeglasses!"

lauantai 9. lokakuuta 2010

Reklaamiriemu: Sonera Reilu



Laitetaanpa vaihteeksi taas oikeasti hyvää ja hauskaa televisiomainontaa. Soneran Reilu-mainokset eivät ole aiemmin juurikaan sykähdyttäneet minua, mutta tämä mainos vie voiton kotiin. Sehän voisi olla vaikka Ketosen & Myllyrinteen uusimmalta kaudelta - se voisi jopa nostaa kauden tasoa! Filmi on rakennettu niin hyvin, että mainoskatkolla melkeinpä toivoo näkevänsä sen, ja kuten kaikki hyvät asiat sekin paranee vanhetessaan. Alakerran naapurin kerta kerralta lisääntyvä ärtymys on hulvatonta seurattavaa, yläkerran naapurin ylilyöty hyväntahtoisuus nostaa hymyn huulille. Ainoa huono asia on, että kuten niin monessa muussakin hyvässä mainospätkässä, tässäkin tuotteen esittely jää liian myöhäiseksi. Mainos on kuitenkin niin mainio, että katsoja todennäköisesti ei vaihda kanavaa kesken kaiken, joten ainakin mahdollisesti mainostaja jää mieleen. Tällaiset mainokset ovat reiluja, eikö totta?

sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Retroreklaami: Pyykkipäivä

Arjen kotitaloustöihin tarjoavat nykyään helpotusta lukuisat laitteet. Astianpesukoneella tiskit kirkastuvat itsestään, taitava mikronkäyttäjä loihtii vaikka kokonaisen aterian kyseisellä laitteella ja jääkaappipakastinyhdistelmä pitää huolen, ettei ruokamyrkytys ole perheen jatkuvana vieraana. Näiden koneiden työpanos kalpenee kuitenkin raskaimman raatajan taakan edessä: pyykinpesukone saippuoi, huuhtelee ja linkoaa painavat kangaskasat kuin leikiten. Pyykinpesukone ei kuitenkaan olisi hyödykäs ilman kunnon pesuainetta: kävisikö vaikka Tend?



Noin suloista laulantaa kuunnellessa pesee vaikka nyrkkipyykkiä! Mainoslauluna suorastaan loistava: sopivan lyhyt, esittelee tuotteen tärkeimmät ominaisuudet ja luo positiivisen kuvan tuotteen käyttöympäristöstä. Voisivat kaiken maailman pizzaperjantait vähän ottaa tuosta mallia! Visko pyrkii mainonnassaan samanlaiseen täydelliseen mainontaan:



Tuleeko kenellekään muulle kohdassa 0:10 Visko-sanan taakse leviävästä punaisesta läikästä mieleen veri? No, voihan sitäkin pitää tietynlaisena myyntikikkana, verikin lähteen Viskolla... Siveyttäni kuitenkin loukkaa kuunnella Viskon ja veden iljettävästä intiimisuhteesta: "Ne tekevät sen" raikaa vaan, mutta mielestäni tuollaiset asiat kuuluu pitää yksityisinä makuuhuoneen puolella. Tai ehkä pyykinpesukoneen puolella, tässä tapauksessa. Voidaksemme unohtaa tämän inhottavan ajatuksen katsokaamme viimeiseksi hieman miellyttävää tanssahtelua:



Aaahahaaa! Mahtavia vinkuroivia ihmisiä! Toisaalta, liikkuvatko he levottomasti siksi, että Coral-pyykinpesuaine on aiheuttanut allergisen reaktion heidän ihollaan? Taidan näistä kolmesta valita Tendin, vaikutti vaarattomimmalta. Minkä sinä valitsisit?

keskiviikko 22. syyskuuta 2010

Reklaamiraivo: Sheba ja Whiskas

Mainoksien kuvaus: Geneeristä kuvastoa omistajan ja kissan onnellisesta yhteiselosta kissanruoan siivittämänä. Sheba-kissalla on aikuinen naisomistaja, Whiskas-kissalla nuori poika. Molemmat kissat käyvät innolla ruokansa kimppuun omistajien paijaillessa lemmikkejään.

Kissa tietenkin on yleensä se, joka kissanruokaa syö, mutta omistaja tekee ostopäätöksen. Näin ollen tuotteen hankkijalla on melko hämärä kuva tuotteen todellisesta laadusta, ellei hän itse ole uskalias ja korkkaa sunnuntainapäivällisellä viinipullon kaveriksi tölkillistä kissanmuonaa. Mainonta on siis ensiarvoisen tärkeää, jotta tuote ylipäänsä päätyy kauppakassiin ja siitä rakkaan lemmikin ruokakuppiin. Ottaen tämän huomioon on niin Sheban kuin Whiskasin mainonta hieman omituista.

Tuhannet lukijani varmasti päästivät sivistyneen hymähdysnaurahduksen loihtiessaan mielikuvan itsestään haarukoimassa ateriansa kissanruokapurkista. Tämän jälkeen he siirtyivät pohtimaan Alkon viinisuosituksia kissanruoalle, mutta tämä ei kenties enää ole tärkeää tämän blogikirjoituksen kannalta. Sen sijaan haluan kiinnittää lukijoideni huomion Sheba-kissanruoan melko mielenkiintoiseen mainoslauseeseen: yksi vie heidät yhteen. Ottaen huomioon, että mainos keskittyy korostamaan kissanruoan upeita ominaisuuksia ja ruokintahetken upeaa läheisyyden tunnetta, on pakko päätellä naisen ja kissan jakavan ateriansa, todennäköisesti jopa syövän samasta kulhosta. Mikä muukaan todella veisi sinut ja kissasi yhteen?

Whiskas nokittaa kuitenkin selkeästi Sheban yhteiset herkkuhetket. Whiskasin mainos keskittyy loogisesti myös kissanruoan myymiseen ja korostaa myös makunautintojen ihanuutta. Mainoksen pojan maku on kuitenkin jalostunut asteen pidemmälle. Hän nimittäin toteaa mainoksen lopuksi: "Mun kissa tykkää Whiskasista ja mä tykkään mun kissasta." Selvää on, ettei kissanmuona enää tyydytä pojan kulinaarisia haluja: hän on siirtynyt suoraan kissafileeseen. Ja sehän ei ole aivan yhdentekevää millä kissansa teuraskuntoon lihottaa: vain parhaat ja tuoreet raaka-aineet takaavat rakkaan paistisi herkullisuuden! Sitä kissa ostaisi!