sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Reklaamiriemu: Fazer Salmiakki



Useimmiten on kannatettavaa, että mainoksien käsikirjoittamisen hoitaa ammattilainen ja että niihin palkataan ammattinäyttelijöitä, sillä "oikeiden" ihmisten "rehelliset" reaktiot ovat usein kiusallista katsottavaa. Fazerin Salmiakki-jäätelön promootiopätkä onnistuu välttämään suuren osan vaivaannuttavista hetkistä päästämällä ääneen ne, jotka eivät tuotteesta mitään hyvää sanottavaa keksineet. "Maailman vihatuin, Suomen rakastetuin" -slogan ei tunnu päälleliimatulta, sillä eri kannat esitetään hauskasti ja sokerikuorruttamatta kummankaan näkökulman edustajien kommentteja. On itsestään selvää, että kuvauksessa esitetyistä jäätelömakuasioista on valittu vain mainoksen kannalta toimivimmat, on myös mahdollista että osa (tai jopa kaikki) mielipiteet jäätelöistä on käsikirjoitettu, mutta järkyttyneen hilpeät reaktiot salmiakkijäätelöön herättivät ainakin minussa huvitusta. Erikoismaininta "Awful, that's awful" -miehelle parhaasta suorituksesta!

maanantai 27. kesäkuuta 2011

Retroreklaami: Kesähäät

Juhannus, joka muuten juuri meni jos et sattunut asiaa huomaamaan esimerkiksi liiallisen alkoholin nauttimisen aiheuttaman todellisuuden väärentymän vuoksi, oli ennen ehdottomasti kilvoitelluin ja tavoitelluin päivä kesähäiden järjestämiseen. Tämän päivän vihkiparit ovat löytäneet myös muiden kesäisten viikonloppujen riemut hääkekkereiden järjestämiseen. Normiviikonloppuina on yleisesti ottaen helpompaa varautua esimerkiksi yllättäviin tilanteisiin:



Ruokapuoli kannattaa muutenkin järjestää häissä niin hyvin kuin mahdollista, koska huonosti hoidettu muonitus jää yleensä kaikkien mieleen:



Loppujen lopuksi häissä sattuu ja tapahtuu kaikkea odottamatonta ja yllättävää, johon ei voi varautua etukäteen. Silloin kannattaa ottaa muutama rauhallinen henkäys ja pitää mielessä, että kaikkein tärkeintä ja ikimuistoisinta on lämmin tunnelma, iloisella mielellä oleva juhlaväki ja onnellinen hääpari:



Näihin sanoihin, näihin tunnelmiin jättää Reklaamiraivo lukijansa kesän ajaksi. Säännöllisen epäsäännölliset päivitykset ovat mahdollisia, mutta vastan kesän alkaessa kääntyä syksyksi palautuvat vakituiset noin-kerran-viikossa päivitykset. Laittakaa siis televisio kiinni loman ajaksi ja katselkaa huonojen mainosten sijaan vaikka poutapilviä taivaalla. Over and out!

tiistai 14. kesäkuuta 2011

Reklaamiraivo: Nordea



Ei ole helppoa enää pankeillakaan nykyään. Finanssikriisiä pukkaa päälle joka maailmankolkasta ja asiakkaat ovat varovaisen ahdistuneita elinkustannusten noususta johtuen. Pankeista on tullut nykyajan "ihmisten kalastajia", jotka tarjoavat pelastuksen suurien ja matalakorkoisten lainojen muodossa. Vuositulot 5000 euroa? No kyllä sillä parinsadan tonnin laina sullekin irtoaa, maksat sen sitten seuraavan viidenkymmenen vuoden aikana pois. Pankkialan kovan kilpailun huomioon ottaen onkin hämmästyttävää, että Nordea ei voi kuvitellakaan asiakkaakseen homo- tai lesbopariskuntia, yksineläviä tai uusioperheitä. Eivät miehet kävele käsi kädessä Nordeamaailmassa, eivät suutele naiset toisiaan. MEILLÄ pitää olla varaa tehdä kodista MEILLE sopiva, joten SINUN on ihan turha vaivautua konttoriin yksinäsi viemään aikaa paljon tuottoisammilta pariskunnilta. Ja kaiken lisäksi, me tarvitaan tilaa meidän lapsille, mieheni ja minä. Hullunkuriset uusioperheet, joissa iskällä ja äiskällä on pari lasta entisestä liitosta ja lisäksi muutama yhdessä tehty, jääkää vuokralle. Nordea tietää, kenelle se haluaa tarjota lainojaan: patjalla nukkuville, asuntonsa romuttaville elämäntapahippinarkkareille, jotka matkustavat Intiaan "löytämään itsensä" (jättäen lapset kuka ties minne) ja harrastavat mehiläistenhoitoa. Näille valikoiduille pareille Nordea tekee sen mahdolliseksi!

sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Reklaamiraivo: Oivariini

Suomalainen kuluttaja lienee jo aika onnistuneesti aivopesty ajattelemaan, että Suomessa tuotettu ruoka on aina absoluuttisesti parempaa, maukkaampaa, ympäristöystävällisempää, kansantaloutta kohentavampaa ja talvisodan hengen mukaista. Näinhän asia tietysti voi olla, mutta pitääkö aivoparat vielä peruspesun lisäksi sinivalkaista tällaisilla mainoksilla:



Eipä paljon muuta puutu kuin Suomen lippu taustalta liehumassa. Uutta perunaa syödään maaseudun rauhassa, sillä siellähän se suomalaisen mieli lepää. Suomen suvi on kukkeimmillaan: pienenä parannusehdotuksena mainittakoon, että taustamusiikkina olisi voinut soida Vesku Loirin tulkitsema Lapin kesä. Päähenkilönä mainoksessa on Risto Tuorila, joka on esittänyt NIIN Vilho KUIN Jussi Koskelaa! Ja vauva... Puhtoinen, viaton, vaaleaihoinen lapsonen, jonka silmien väri on varmastikin sininen. Onko tämä mainos perussuomalaisten propagandaa vai margariinimainontaa? Kyllä minun suomalainen sisuni kuohahtaa tällaista katsellessa. Akseli Koskelaa lainatakseni: "Perkeleen perkele sentään."

tiistai 17. toukokuuta 2011

Mainoskatko: Reklaamiraivo 2 vee!

Mitä hittoa, miten tätä hommaa on tullut jo kaksi vuotta tehtyä? Kaksi vuotta sitten puolivitsillä perustettu blogi elää ja hengittää yhäkin, eikä taistelu huonoa mainontaa vastaan osoita merkkejä laantumisesta. Mutta voi ei, Reklaamiraivon syntymäpäivähän oli jo eilen! Eikä mulla ole sopivaa synttärimateriaalia haettuna! Ja oikeastaan mun pitäisi opiskella! Ja vessahätäkin olisi! On vain yksi tapa selvitä tästä tuskien taipaleesta:



Hyvää syntymäpäivää Reklaamiraivo!