perjantai 13. marraskuuta 2009

Retroreklaami: Newport ja Strong

Tupakkamainonta on ollut Suomessa kiellettyä vuodesta 1978. Tupakanhimoinen on jo kolmenkymmenen vuoden ajan joutunut aivan itse päättelemään, mikä savukemerkki tarjoaa parhaan nautinnon tai sisältää nyt jopa 30 prosenttia enemmän nikotiinia. Formula 1 -autojen kyljetkin on hiljan siistitty röökireklaameista, joten nikotinisti ei voi polttaa edes suosikkitallinsa sponsorituotetta (onneksi viinamainokset sentään jäivät niin ei kuivin suin tarvitse olla). Mainonnan poistamisen jalo ajatus on kuitenkin hieman ristiriidassa sen kanssa, että suomalaiset tyttölapset polttavat nykyisellään enemmän tupakkaa kuin koskaan. Mitä hyvää kiellosta on sitten seurannut? Tarkastelkaamme kahta retroreklaamia savukemerkeiltä Newport ja Strong:



Mielestäni vastaus edellä esittämääni kysymykseen on aivan selvä. Parasta, mitä tupakkamainonnan kieltämisestä seurasi on se, että nykysuomalaisen ei tarvitse enää muiden huonojen mainospätkien lisäksi seurata heikkojärkisiä savukemainoksia. Newportin keskittymishäiriöisen hermosauhuttelijamaalarin tärisevä käsi ei vakuuta sen enempää kuin Strong! Strong! Strong!, vaikka se maksaakin yöllä ja päivällä 1,84 markkaa. Hyviä vaikutuksia tupakkamainosten kieltämisellä oli siis joka tapauksessa, koska TV-katselijoiden stressitaso ei pääse niiden takia kohoamaan. Tästä voimme päätellä, että tulevien toimenpiteiden tulisikin tähdätä jogurttimainonnan kieltämiseen. Vaikutukset kansanterveyteen olisivat varmasti suunnattomat, joskin jogurttituotteiden kulutus saattaisi kasvaa etenkin nuorison keskuudessa. Mutta eipähän turvota.

2 kommenttia:

  1. Voi kalama mitä mainoksia. Siis ihan tason puolesta. Taiteilijaparkakin pilasi taulunsa sponsorimainoksella. :(
    t.Santtu

    VastaaPoista
  2. Heh, hirveitä mainoksia. No, tv-mainonta ei ollut tuolloin vielä niin kehittynyttä. Sen sijaan kuvallinen mainonta sanomalehdissä oli vetoavaa, jopa niin että pieni tyttö pysähtyi ihastuneena katsomaan North State-mainosta, jossa cowboy ratsasti preerialla. Piilomainontaa on nykyisin elokuvissa valtavasti ja olihan sitä aiemminkin. Ehkä se osaltaan selittää lisääntynyttä naisten tupakointia :(

    VastaaPoista