lauantai 6. maaliskuuta 2010

Reklaamiraivo: Palmolive

Mainoksen kuvaus: Mainoksessa esitellään herkullisen näköisiä vihreitä oliiveja ja ruudun ylälaidasta virtaa helmeilevä maitovana. Ne ovat Palmolive-saippuan ainesosia, ja kertojanääni kehottaa tarjoilemaan niitä ihollesi.

Onko ihan normaalia, että saippuamainos saa ihmisen nälkäiseksi? Palmolive-mainoksen alusta ei aivan heti arvaa, että siinä ollaan informoimassa kuluttajaa hygieniatuotteesta. Kun katsoja on jo ehtinyt himoita mehukkaita oliiveja ja runsasta, pehmeää kermavirtaa, paljastetaankin kyseessä olevan herkullinen natriumbentsoaatin, glyseriinin, bentsyyialkoholin ja monen muun maistuvan kemiallisen aineen yhdistelmä. Mainos kehottaa tarjoilemaan Palmolive-saippuaa runsaasti iholle, mutta voisi olla turvallista lisätä maininta siitä, että tuotetta ei ole tarkoitettu ruokapöydässä tarjottavaksi. Palmolive-saippuaa käyttävät ovat suihkussa käydessään vaarassa, sillä jos nälkä pääsee yllättämään kesken puhdistautumisen voi kiusaus saippuanmaisteluun olla suuri. Tuotekehittelyä voisi toisaalta jatkaa juuri tähän suuntaan: kukapa kuluttaja jättäisi ostamatta tuotteen, jota voi käyttää ensin itsensä pesemiseen ja sitten salaatinkastikkeena?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti