torstai 10. maaliskuuta 2011

Reklaamiraivo: Colgate



Reklaamiraivossa on ennenkin avauduttu huonoista dubbauksista, ja uutta materiaalia pukkaa ilmoille aivan solkenaan. On täysin järjelleni käsittämätöntä, miten esimerkiksi Disney-animaatiot on toteutettu suomeksi rautaisella ammattitaidolla, jopa niinkin, että vieraskielinen versio hakkaa alkuperäisen (kuten Vesa-Matti Loiri Hengen äänenä Aladdinissa).

Rahahan tässäkin ratkaisee. Jos ääninäyttelijälle ei olla valmiita maksamaan tarpeeksi, niin ei kannata odottaa mitään parempaa kuin ruokatunnin loppupuolella kiireessä sopellettua tökkivää molotusta. Eikä vesamattiloiritasoista näyttelyä kannata toisaalta odottaa kaverilta, joka suostuu lounastamisen jälkeen tekemään muuta kuin siemailemaan kiireettömästi digestiiviä.

Silti, silti... Eikö dubbauksen voi jättää tekemättä, jos homma hoidetaan puolihuolimattomasti kolmatta ruoansulatusjuomaa maistellessa? Tekstitys on ihan hyvä vaihtoehto aikuiselle yleisölle, eikä tämä mainos herätä ostohalua, lähinnä vain myötähäpeää. Hyvä mainos on, Colgate-naista lainatakseni, "todella tehokas, se vaikuttaa heti." Tämä mainos on, Colgate-miestä lainatakseni, "wau, hehehehe", sillä eihän näin tökköön dubbaukseen voi suhtautua kuin huumorilla.

2 kommenttia:

  1. huonon dubbauksen lisäksi tässä mainoksessa tökkii mulle se, että noi tyypit ilmeisesti nielas se veden? todella hyvä ajatus huuhtoa hampaista fluoripitoista hammastahnaa ja sitten niellä se...

    VastaaPoista
  2. Tiedätkös, mietin ihan samaa. Eikös fluori ole suurina määrinä myrkyllistä? Ja kaiken lisäksi koko porukka hieroo hammastahnan suuhunsa sormillaan: toivottavasti oli edes kosteuspyyhkeitä, joilla puhdistaa kädet...

    VastaaPoista