Mainoksen kuvaus: Nainen lähestyy toaletti-istuinta tarkoituksenaan vaihtaa WC-raikastin. Raikastin on muuttunut vihreäksi, niljaiseksi hirviöksi ja yrittää hyökätä naisen kimppuun. Harpic WC-raikastin pysyy kuitenkin kiltisti paikoillaan ja hoitaa hommansa asiallisesti.
Perushygienia on pelastanut todennäköisesti miljoonien ihmisten hengen. Kehitysmaissa kuolee aivan liikaa ihmisiä vain ja ainoastaan siksi, ettei heillä ole kunnollisia saniteettitiloja. Tämä on traagista eikä pienimmissäkään määrin hauskaa. Tyrmistyttävän huvittavaa, toisaalta, on rajattoman pitkälle yliviety bakteerikammo muutenkin hyvällä hygienialla siunattujen länsimaalaisten osalta. WC-raikastin on varmasti hieno ja hyödyllinen keksintö, mutta ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä että se voi joutua kosketuksiin virtsan tai jopa -voiko tätä ajatellakaan- ulosteiden kanssa? Ei varmaankaan, onhan Harpicin mainoksen mukaan vanhan WC-raikastimen poistaminen pytystä yksi iljettävimmistä asioista, joita ihminen joutuu tekemään koskaan, ikinä, missään. Sääliksi oikein käy, saattaahan tähän työhön pakotettu henkilö joutua koskettamaan oksettavaa raikastinta jopa usean sekunnin ajan. Niin naurettavaa kuin hygieniahysteria onkin, Harpic saa pisteet muovijätteen vähentämisestä. Raikastin on juuri siksi niin hygieninen, koska siinä ei ole turhia muovinpaloja bakteereja keräämässä. Tätä faktaa ei kuitenkaan millään tavalla tuoda esiin mainoksessa, joten jäljelle jää vain vouhotusta turhasta. Mitä bakteerikammosi kertoo sinusta?
tiistai 1. syyskuuta 2009
lauantai 22. elokuuta 2009
McDonald's tarjoaa
Suomi on, kuten tiedetään, erittäin kallis maa. Verotus on kovaa ja kunnon viinaksiakaan ei saa koskaan alennusmyynnistä, sillä valtion monopoli ei anna siihen mahdollisuutta. Ruoan arvonlisäveron alennuksesta on viime aikoina ollut puhetta, mutta tällä hetkellä ravintolaruoan hinnasta 22 prosenttia on veroja ja ruokakaupassakin 17 prosenttia hinnasta kilahtaa valtion kassaan. Siksi on kovin, kovin epäilyttävää, että kebabia saa alle viitosella tietyntyppisistä ravitsemusliikkeistä. Kun asiaa miettii, epäilyttäviä tarjouksia löytyy myös niin sanotuilta kunniallisilta pikaruokaloilta, kuten otsikossa mainitulta McDonald'silta. Viime aikoina tämä ylikansallinen yhtiö on esitellyt mainoksessaan tuotteita, joita saa ostaa varsin kohtuulliseen hintaan 1,10 euroa. Todella epäilyttäväksi homman kuitenkin tekee se, että samassa mainoksessa Mäkkäri esittelee aivan uudenlaisen eurokolikon - arvoltaan 1,10 euroa. Varoitus siis kaikille kansalaisille: jos teiltä McDonald'silla asioidessanne pyydetään tai teille yritetään antaa vaihtorahaksi tätä väärennettyä kolikkoa niin kieltäytykää ja ottakaa välittömästi yhteys viranomaisiin. Yhdessä voimme laittaa pisteen tällaiselle epäilyttävälle liiketoiminnalle ja pitää arvonlisäveron huippukorkeana!
keskiviikko 5. elokuuta 2009
Pampers Easy Up Pants
Mainoksen kuvaus: Kävelyikäinen vauva katselee isäänsä, joka kyyristelee keittiön lavuaarin alla. Lapsi katselee puuhaa ihmetellen ja samalla matkii isänsä eleitä.
Lapset mainoksissa eivät ole koskaan herättäneet minussa herkkiä tunteita tai edesauttaneet "voi-kun-söpö-öpöliini" -tyyppisiä verbaalisia purskahduksia. Pampersin housuvaippamainos on kuitenkin lajissaan siedettävä ja varmasti kohderyhmänsä ostokykyisiin vanhempiin jossain määrin vetoava. Onhan se suloista ja hassunhauskaa, kun lapsukainen keikistelee ylivoimaiseen tehtävään asetetun isukkinsa takana. Mutta mainoksen todellinen, jopa julma huumori paljastuu vasta kertojanäänen laittaessa itsensä peliin. "Tahdot olla kuin isäsi- jokaista yksityiskohtaa myöten" sanoo ääni lapsosen nyhtäessä housuvaippansa ylöspäin kun isä kiskaisee omaa valuvaa vyötärönauhaansa. Saatan olla niuho ja huumorintajuton, mutta minusta aikuisten inkontinenssiongelmia ei tulisi käsitellä vauvanvaippamainosten yhteydessä. Jos isä joutuukin käyttämään Tena-housuvaippaa niin on minusta silti julmaa huvitella vertaamalla häntä kehittymättömään lapseen ja vielä korostamalla sitä mauttomasti selostuksella. Tuskinpa lapsi tuosta kymmenisen vuotta kasvettuaan haluaa olla kuin kuin isänsä - vaippoihin asti jokaista yksityiskohtaa myöten.
Lapset mainoksissa eivät ole koskaan herättäneet minussa herkkiä tunteita tai edesauttaneet "voi-kun-söpö-öpöliini" -tyyppisiä verbaalisia purskahduksia. Pampersin housuvaippamainos on kuitenkin lajissaan siedettävä ja varmasti kohderyhmänsä ostokykyisiin vanhempiin jossain määrin vetoava. Onhan se suloista ja hassunhauskaa, kun lapsukainen keikistelee ylivoimaiseen tehtävään asetetun isukkinsa takana. Mutta mainoksen todellinen, jopa julma huumori paljastuu vasta kertojanäänen laittaessa itsensä peliin. "Tahdot olla kuin isäsi- jokaista yksityiskohtaa myöten" sanoo ääni lapsosen nyhtäessä housuvaippansa ylöspäin kun isä kiskaisee omaa valuvaa vyötärönauhaansa. Saatan olla niuho ja huumorintajuton, mutta minusta aikuisten inkontinenssiongelmia ei tulisi käsitellä vauvanvaippamainosten yhteydessä. Jos isä joutuukin käyttämään Tena-housuvaippaa niin on minusta silti julmaa huvitella vertaamalla häntä kehittymättömään lapseen ja vielä korostamalla sitä mauttomasti selostuksella. Tuskinpa lapsi tuosta kymmenisen vuotta kasvettuaan haluaa olla kuin kuin isänsä - vaippoihin asti jokaista yksityiskohtaa myöten.
perjantai 31. heinäkuuta 2009
Muualta löydettyä
Ah, kesä. Edes Reklaamiraivoaja ei ole jaksanut täysipainotteisesti keskittyä televisiomainosten katseluun saati sitten niiden vihaamiseen. Myös nettiyhteyden puutteellinen saatavuus on viime aikoina pudottanut päivitysaktiivisuuden nollaan. Mutta ei hätää, muut tahot ovat huomanneet tyhjiön siinä, missä reklaamivastaisuus yleensä pursuaa. Tämän päivän Nyt-liitteessä Perttu Häkkinen tarjoili Mitä ajattelin tänään -kolumnissaan painavaa asiaa mainosmaailman psykedeliasta ja Kuningas Alkoholin ihmeitätekevästä vaikutuksesta. Allekirjoittanut päätti välittömästi testata, lieventääkö etanolipohjaisten juomien nauttiminen mainoskatkojen aiheuttamaa weltschmerziä. Milloin sitä ei olisi valmis uhrautumaan mediatutkimuksen vuoksi vetämällä kalsarikännit TV:tä katsellessa!
tiistai 7. heinäkuuta 2009
Vanish - ja lika on poissa
Mainoksen kuvaus: Kaksi tyttöä leikkivät äidin vaatteilla ja meikeillä. Toiselta tipahtaa huulipunaa paidalle. Kun äiti tuskastelee paidan puhdistamisen vaikeutta kertoo ystävätär geelimäisen Vanishin pelastavan tilanteen.
Suomalainen aikuinen on tottunut siihen, ettei hänelle suunnattua viihdettä ole yleensä dubattu. Poikkeuksen tekevät kaikkia ikäryhmiä kosiskelevat animaatioelokuvat ja saksalaiselle kielialueelle alun perin suunnatut mainokset. Joku voisi tietenkin väittää etteivät mainokset ole viihdettä - varsinkaan vanishmaisen huonosti toteutetut mainokset - mutta voiko kukaan itseään älykkönä pitävä väittää, ettei koe ylemmyydentunnetta halveksiessaan huonosti toteutettua dubbausta alkujaankin keskinkertaisessa viritelmässä? Kun lapset lausahtavat lakonisesti "wau" geelimäisen pesuaineen ihmeitätekevän vaikutuksen innoittamina, kuuluu televisiovastaanottimien ääreltä ylimielisen tuskastuneiden voihkaisujen pauhu. Mainoskatkojen kauhujen tarjoamaa antiviihdettä tulee halveksua, mutta ei vihata, sillä itsetyytyväisyystrippi on aina taattu kotirouvien ylistäessä pyykinpesun ihmeitä! Luota pinkkiin!
Suomalainen aikuinen on tottunut siihen, ettei hänelle suunnattua viihdettä ole yleensä dubattu. Poikkeuksen tekevät kaikkia ikäryhmiä kosiskelevat animaatioelokuvat ja saksalaiselle kielialueelle alun perin suunnatut mainokset. Joku voisi tietenkin väittää etteivät mainokset ole viihdettä - varsinkaan vanishmaisen huonosti toteutetut mainokset - mutta voiko kukaan itseään älykkönä pitävä väittää, ettei koe ylemmyydentunnetta halveksiessaan huonosti toteutettua dubbausta alkujaankin keskinkertaisessa viritelmässä? Kun lapset lausahtavat lakonisesti "wau" geelimäisen pesuaineen ihmeitätekevän vaikutuksen innoittamina, kuuluu televisiovastaanottimien ääreltä ylimielisen tuskastuneiden voihkaisujen pauhu. Mainoskatkojen kauhujen tarjoamaa antiviihdettä tulee halveksua, mutta ei vihata, sillä itsetyytyväisyystrippi on aina taattu kotirouvien ylistäessä pyykinpesun ihmeitä! Luota pinkkiin!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)