Milloin kävikään niin, että Veikkauksen mainontaan ei enää riittänyt kuvat lottokuponkeja täyttävistä harmaaseen pukeutuneista herroista, tai toisaalta bikinipimuista arvat kädessään? Ei, tämän päivän mainonta ei ole pelkästään hämmentävää vaan myös hitusen ahdistavaa:
Psykologinen kauhujännäri ihmisten kyvyttömyydestä toimia todellisessa maailmassa ja tunteettomasta ja konemaisesta suhtautumisesta elämään sekä ympärillään oleviin tapahtumiin? Jos ei Oscar-ainesta niin ainakin Cannesissa tätä osataan arvostaa lyhytelokuvan tekotaiteellisena helmenä. Seuraavan mainoksen ahdistuttavuus saattaa olla enemmän oman pääni sisäistä:
Jos musiikin vaan korvaisi vaikka Pendereckin tai Stockhausenin musiikilla, niin varmaan muutkin tajuaisivat ahdistukseni. Tässä mainoksessa yhdistyy Stephen Kingin Pitkä marssi ja Kafkan Muodonmuutos: groteskit hahmot kilvoittelevat toivottamassa kisassa, jossa kaikki paitsi yksi osallistujista on tuomittu tuhoon. Viimeisenä esittelemäni mainos on myös ahdistava, mutta vähän eri tavalla:
Hienosti ja mielenkiintoisesti toteutettu mainos vakavasta asiasta! Nyt Veikkaus vähän mallia RAY:n mainonnasta, outo voi olla monella tapaa! Toisaalta, asiakaskuntaa varmasti riittää kummallakin suomalaiset monopolit huomioon ottaen: hakeehan suurin osa porukasta Suomi-viinansa ihan Alkosta, vaikka minkäänlaista mainontaa asiasta ei sallita...
sunnuntai 15. toukokuuta 2011
keskiviikko 4. toukokuuta 2011
Reklaamiraivo: Valio
Nyt ollaan taas Reklaamiraivon synnyn alkuperäisillä lähteillä. Jogurttimainonnan karmivuus oli yksi tämän blogin perustamisen syistä, ja lähes kahden vuoden blogaamisen jälkeen on katkeraa huomata mainonnan tason olevan käytännössä katsoen muuttumaton. Voi, taasko se vatsa vaivaa, siitäkin huolimatta, että kaikki ruoansulatusjogurtit Activiasta Vitalineaan on kiltisti ahdettu jo valmiiksi kukkuroillaan pingottavaan vatsaan.
Ikuisesti toistuvat teemat turpoavasta mahasta ja jogurtin kaiken parantavasta vaikutuksesta löytyvät tästäkin mainoksesta, kuten myös nuoli. Kuinka voisikaan olla jogurttimainosta ilman nuolta? Mikä muu kuvio voisikaan tehokkaammin kuvata elimistösi läpi syöksyvän, ruoansulatusta elähdyttävän hapatetun maitotuoteen matkaa suustasi peräsuoleen? Valio OLO on siis erityisen tehokas, sillä yhden nuolen sijaan mainoksesta löytyy KOLME nuolta! Kolme! Tätä on pakko saada, varsinkin kun nuolet niin näppärästi vievät kehoni läpi vaaleanpunaisia tabletteja, joita en kylläkään muista syöneeni. Ehkä ne ovat Valion jogurtin salainen ainesosa, joka lopettaa turhan kärvistelyn. Lopullisesti.
perjantai 22. huhtikuuta 2011
Retroreklaami: SAK
Vaalit oli ja meni, ja Reklaamiraivo on tapansa mukaisesti ajan sykkivän hermon kohdalla pulssia mittaamassa, eiku. Oli vaalien tuloksesta mitä mieltä tahansa, on ainakin varmaa, että politiikka tulee herättämään Suomenmaassa suuria tunteita vielä jonkin aikaa. Toivottavasti sinäkin äänestit, jos et, niin nyt on aika syyllistyä asiasta:
SAK:n hyllytetty mainos edellisistä eduskuntavaaleista oli kieltämättä hitusen yliampuva, mutta ainakin pointti meni perille tehokkaasti. Perussuomalaisten retoriikassa oli tiettyä samankaltaisuutta, lähinnä suorapuheisuudessa ja peittelemättömässä yrityksessä vedota kansan "syviin riveihin", mikä ehkä osaltaan vaalimenestystä selittää. Olisiko Vihreiden kannattanut ottaa mallia Takkahuoneesta?:
Tätähän olisi voinut käyttää melkein suoraan, mukaan vain sivuheitto ydinvoiman saatanallisista voimista ja avot! Eräs yksittäinen vuorosana pistää mainoksesta korvaan: "Se on väärin, että äänioikeus on niilläkin, jotka ovat väärässä!" Hämmentävän paljon tämäntyyppisiä puheita on alkanut kuulua näiden vaalien jälkeen. Ovatko toiset sittenkin tasa-arvoisempia kuin toiset? Pitäisikö Suomeen tulla äänestyskoe, jonka suoritettua saisi äänioikeuden? Miksi politiikasta on niin samperin vaikea kirjoittaa hauskasti ilman, että halveeraa avoimesti jotain yksittäistä puoluetta? Reklaamireivo pesee siis kätensä asiasta ja siirtyy puhumaan vastaisuudessa vain neutraaleista aiheista, kuten jogurttimainoksista, Wikipediasta tai lemmikkieläinten ruokinnasta:
SAK:n hyllytetty mainos edellisistä eduskuntavaaleista oli kieltämättä hitusen yliampuva, mutta ainakin pointti meni perille tehokkaasti. Perussuomalaisten retoriikassa oli tiettyä samankaltaisuutta, lähinnä suorapuheisuudessa ja peittelemättömässä yrityksessä vedota kansan "syviin riveihin", mikä ehkä osaltaan vaalimenestystä selittää. Olisiko Vihreiden kannattanut ottaa mallia Takkahuoneesta?:
Tätähän olisi voinut käyttää melkein suoraan, mukaan vain sivuheitto ydinvoiman saatanallisista voimista ja avot! Eräs yksittäinen vuorosana pistää mainoksesta korvaan: "Se on väärin, että äänioikeus on niilläkin, jotka ovat väärässä!" Hämmentävän paljon tämäntyyppisiä puheita on alkanut kuulua näiden vaalien jälkeen. Ovatko toiset sittenkin tasa-arvoisempia kuin toiset? Pitäisikö Suomeen tulla äänestyskoe, jonka suoritettua saisi äänioikeuden? Miksi politiikasta on niin samperin vaikea kirjoittaa hauskasti ilman, että halveeraa avoimesti jotain yksittäistä puoluetta? Reklaamireivo pesee siis kätensä asiasta ja siirtyy puhumaan vastaisuudessa vain neutraaleista aiheista, kuten jogurttimainoksista, Wikipediasta tai lemmikkieläinten ruokinnasta:
maanantai 11. huhtikuuta 2011
Retroreklaami: Räppi kautta mainosten
"Räp", sehän on sitä musiikkia, josta nuoriso niin pitää. Lyriikat ovat kyllä yleensä niin kovin vulgaareja, kenties jogurtista kertova "biisi", niin kuin ne nuoret sanovat, olisi miellyttävä tapa lähestyä tätä musiikin muotoa:
Hmm... Tietolähteeni Wikipedia on ehkä erehtynyt, sillä siellä kerrotaan tälle niin sanotulle hip hopille olevan "tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu". "Mansikasta" ja "persikasta" on tietenkin täydellinen riimi, mutta saanen esittää vastalauseen säeparia "miten Paula teki sen/ hän toi meille hedelmät" kohtaan! Ehkä muut "räppärit" pystyvät parempaan:
Tietoni tästä musiikkigenrestä ovat rajalliset, mutta uskoisin kyseisen gentlemannin tehneen viisaan ratkaisun vaihtaessaan "räppimasiinansa" pois. Tätä "Amerikan tyyliä" näkee nykyään aivan liikaa televisiovastaanottimessa! Suomalainen Pirkka varmasti korostaa kotimaisuutta:
Olen syvästi järkyttynyt.
Hmm... Tietolähteeni Wikipedia on ehkä erehtynyt, sillä siellä kerrotaan tälle niin sanotulle hip hopille olevan "tunnusomaista loppusoinnullinen ja rytminen puhelaulu". "Mansikasta" ja "persikasta" on tietenkin täydellinen riimi, mutta saanen esittää vastalauseen säeparia "miten Paula teki sen/ hän toi meille hedelmät" kohtaan! Ehkä muut "räppärit" pystyvät parempaan:
Tietoni tästä musiikkigenrestä ovat rajalliset, mutta uskoisin kyseisen gentlemannin tehneen viisaan ratkaisun vaihtaessaan "räppimasiinansa" pois. Tätä "Amerikan tyyliä" näkee nykyään aivan liikaa televisiovastaanottimessa! Suomalainen Pirkka varmasti korostaa kotimaisuutta:
Olen syvästi järkyttynyt.
lauantai 2. huhtikuuta 2011
Reklaamiraivo: PlusTV
PlusTV-mainos alkaa kohdasta 0:14, HPK-fanit voivat katsoa alusta asti:
Vatsastapuhujan nukke on lähes yhtä kaamiva olento kuin klovni. Näennäisen viaton leluhahmo, jossa yhdistyy eloton materia ja ihmiskäden elähdyttävä vaikutus, tuo minulle mieleen lähinnä tämän:
Chucky ei tietenkään ollut vatsastapuhujan työväline, mutta samanlaisia tuntemuksia se minussa herättää kuin PlusTV-miehen puhekaveri. Mainoksen nukella tuntuu ärsyttävien neuvojen lisäksi olevan myös mielenhallintakykyjä. Mies ei enää pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä, vaan hänen kaikki tekonsa ovat nuken sanelemia. Ei kai aikuinen mies joutuisi muuten kysymään vatsastapuhujan nukelta, mitä televisiosta katsotaan. Televisiosta voi tietenkin katsoa aikuista miestä, joka on vatsastapuhujan nukke:
Tai ihan sama mulle, katso mitä haluat!
Vatsastapuhujan nukke on lähes yhtä kaamiva olento kuin klovni. Näennäisen viaton leluhahmo, jossa yhdistyy eloton materia ja ihmiskäden elähdyttävä vaikutus, tuo minulle mieleen lähinnä tämän:
Chucky ei tietenkään ollut vatsastapuhujan työväline, mutta samanlaisia tuntemuksia se minussa herättää kuin PlusTV-miehen puhekaveri. Mainoksen nukella tuntuu ärsyttävien neuvojen lisäksi olevan myös mielenhallintakykyjä. Mies ei enää pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä, vaan hänen kaikki tekonsa ovat nuken sanelemia. Ei kai aikuinen mies joutuisi muuten kysymään vatsastapuhujan nukelta, mitä televisiosta katsotaan. Televisiosta voi tietenkin katsoa aikuista miestä, joka on vatsastapuhujan nukke:
Tai ihan sama mulle, katso mitä haluat!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)