Milloin kävikään niin, että Veikkauksen mainontaan ei enää riittänyt kuvat lottokuponkeja täyttävistä harmaaseen pukeutuneista herroista, tai toisaalta bikinipimuista arvat kädessään? Ei, tämän päivän mainonta ei ole pelkästään hämmentävää vaan myös hitusen ahdistavaa:
Psykologinen kauhujännäri ihmisten kyvyttömyydestä toimia todellisessa maailmassa ja tunteettomasta ja konemaisesta suhtautumisesta elämään sekä ympärillään oleviin tapahtumiin? Jos ei Oscar-ainesta niin ainakin Cannesissa tätä osataan arvostaa lyhytelokuvan tekotaiteellisena helmenä. Seuraavan mainoksen ahdistuttavuus saattaa olla enemmän oman pääni sisäistä:
Jos musiikin vaan korvaisi vaikka Pendereckin tai Stockhausenin musiikilla, niin varmaan muutkin tajuaisivat ahdistukseni. Tässä mainoksessa yhdistyy Stephen Kingin Pitkä marssi ja Kafkan Muodonmuutos: groteskit hahmot kilvoittelevat toivottamassa kisassa, jossa kaikki paitsi yksi osallistujista on tuomittu tuhoon. Viimeisenä esittelemäni mainos on myös ahdistava, mutta vähän eri tavalla:
Hienosti ja mielenkiintoisesti toteutettu mainos vakavasta asiasta! Nyt Veikkaus vähän mallia RAY:n mainonnasta, outo voi olla monella tapaa! Toisaalta, asiakaskuntaa varmasti riittää kummallakin suomalaiset monopolit huomioon ottaen: hakeehan suurin osa porukasta Suomi-viinansa ihan Alkosta, vaikka minkäänlaista mainontaa asiasta ei sallita...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti